De Pampa´s oftewel wetlands - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Dwintooitje Sas - WaarBenJij.nu De Pampa´s oftewel wetlands - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Dwintooitje Sas - WaarBenJij.nu

De Pampa´s oftewel wetlands

Door: Roxan

Blijf op de hoogte en volg Dwintooitje

29 Oktober 2010 | Bolivia, La Paz

Soms gaat een week zo snel voorbij, zoals deze week. Neemt niet weg dat de afgelopen week niet frustratieloos is geweest, maar daarover later meer.
Want afgelopen week zijn we weer ff uit La Paz geweest om naar Rurrenabaque te gaan. Daar moet je heen in een mini-vliegtuigje (je kan ook de bus pakken, maar dat wil je niet) waar wel 28 man in kunnen. Hier zijn Eva en ik afgelopen zondag aangekomen, na een redelijke vlucht van 35 minuten. Alleen is het vreemd dat je de cockpit kan zien EN horen. wat ietwat verontrustend is, als je niet weet wat de piepjes betekenen. Zondag ernstig afgezien in de hitte van Rurre, vanwege het tropische klimaat (we waren wel dichtbij de amazones), maar ook genoten van het vrije ademen, aangezien Rurre op zeeniveau ligt.verders heerlijk genoten van banana-orea shakes in een zwembad dat uitkijkt over Rurre, waar je achterop een motortje heen moet.
Maandag was het dan zover: Eindelijk naar de pampa´s! Nou begon het al lekker, want weten jullie nog dat kapotte auto´s een terugkerend thema bij mij was, ook al in Nederland. Nou hier weer, namelijk een lekke band.... Na wat vertraging gelukkig wel aangekomen bij de pampa´s om daar in een bootje naar de lodge te gaan. Gedurende die drie uur heel veel soorten vogels gezien, tig capibara´s en loads of kaaimannen. Ook kwamen er nog squirelmonkeys bij ons op de boot. Daarnaast nog bij de lodge genoten van een mooie zondagsondergang en ´s avonds in het donker kaaimannen gespot en vuurvliegjes gezien.
De 2de dag van de pampa´s-tour (het zijn er 3) als eerste erachter gekomen dat de muggen me stiekem toch gevonden hadden en min hele kont hebben opgegeten... en jeuken dat het doet! Daarna een wandeling gemaakt om op zoek te gaan naar anaconda´s en ook gezien, al zaten ze in een gat in de boom. En later die dag, na een verdiende siesta, op piranha´s gevist en wel geteld 1 gevangen. Die avond vroeg naar bed, want ´s ochtends de volgende dag vroeg op (om 5 uur) om de zonsopgang te gaan bekijken. Welke echt heel mooi was. Daarna pink dophins gezien en rond half 11 ´s ochtends was het alweer tijd voor de lunch en hier begint de ellende.....op de weg terug naar Rurre.
De terugtocht begon met een 2 uur durende boottocht, wat goed te doen was, ondanks de warmte. En daarna rond zouden we rond 1 uur met de jeep terug gaan. Maar jullie voelen het al, om 1 uur geen jeep, en om 2 uur ook niet en om 3 uur ook niet. Om een lang verhaal kort te maken (want ik kan hier heel veel over kwijt) om 5 uur was de jeep er (een andere want de originele stond nog met pech langs de weg). Deze jeep was echt een hele verbetering, hij moest namelijk aangeduwd worden, had misschien net genoeg benzine en de lichten deden het slecht. De driver wilde ons snel terugbrengen, vanwge lack of fuel, maar kon inmiddels niets meer door het raam zien door het vuil en daarom hin die maar uit het portier. Enigzins gevaarlijk, maar jullie lezen deze blog, dus het is goed afgelopen. Maar wel pas om 8 uur weer in Rurre aangekomen, terwijl we om half 11 voor het laatst hadden gegeten, onze groep was daarom een klein beetje pissed-of en daarom hebben we samen met Eva, 2 andere Nederlandse meiden en 2 zeer boze Belgen als echt ´Nederlanders´ eens goed zitten klagen. Ter compensatie hebben we een heerlijk diner gekregen en wat wij dachten 3 double bedrooms MET bathroom. Maar eenmaal in het hostel aangekomen, geen badkamer. En daar kwamen we erachter dat de touroperator speciaal nogmaals had gebeld naar het hostel, om te zorgen dat we geen badkamer zouden krijgen. Wij de volgende ochtend (we zitten inmiddels op donderdag) weer boos naar de organisatie gegaan, welke niets meer voor ons wou doen. Dus nu gaan we Lonely Planet inlichten, hebbenb we de tourorganisatie in La Paz ingelich en raden we iedereen af om bij ´Indigena tours´ te boeken. Dus mochten jullie nog ooit naar Rurre gaan... :-)
Diezelfde donderdag teruggevlogen naar La Paz, waar we nu dus weer zitten. En eigenlijk op Eva haar pinpas zitten te wachten die er nog steeds niet is....
Owja en voordat we naar Rurre zijn geweest, hebben we in La Paz nopg leuk kadootjes gekocht EN opgestuurd. En op vrijdag nog onze eerste ruïneplek bekeken. En die avond een leuke toga-party bijgewoond, waarnaar we voornamelijk door de hoogte (eerlijk) een beetje dronken zijn geworden.
Nou ik hou jullie op de hoogte... ga eens verder proberen om wat foto´s up te loaden.... heb er al 5....

Love Roxan

P.S. een vermelding waard: gisteren Margriet eindelijk na een goede 3 weken weer op skype gesproken!

• 29 Oktober 2010 - 20:27

Christiaan:

Wat een verhaal weer, Rox. Goede en slechte kanten, maarja, altijd een ervaring rijker he ;). Erg frustrerend dat je niet wist wanneer je weer zou eten. Lijkt mij erg als je weet dat het laat wordt, maar als je NIET weet wanneer je volgende maaltijd is, is het helemaal shit. Nog kannibalistische gedachten gehad? Ken een andere reisgroep die ook gestrand was en een hele tijd zonder voedsel moest overleven :P.
    Have fun en lees je verhalen. Greets Chris!

• 30 Oktober 2010 - 21:50

Demi:

mop zo leuk om dit allemaal te lezen echt nog steeds geweldig om zo een beetje bij je te zijn! Kan bij sommige stukjes die je schrijft je gezicht erbij bedenken en dan lig ik bijna van de bank van het lachen, kan via giel zijn face book je fotos snel zien helemaal top, mis je wel hoor nou lieverd geniet dikke kus ook van michiel

• 30 Oktober 2010 - 21:50

Demi:

• 31 Oktober 2010 - 12:45

Arja:

Dank je wel voor weer een levendig reisverslag, loop, vlieg en vaar met je mee, dag wereldburger dikke knuffel Arja

• 01 November 2010 - 07:40

Heleen:

Roxy,
    Leuk verhaal en die frustraties echt erg. Ik weet hoe het voelt het lijkt een beetje op reizen in Mozambique waar het altijd zo gaat :S Maaaar je hebt het gelukkig overleefd :D Ik wacht op je volgende verhaal!! Enjoy!
    xx

• 02 November 2010 - 15:26

Donny:

HI zusje,

Jeeeeeej pakje ontvangen, green looks on me and Bib is nice warm, well her legs are. Thanks so much!

X

• 07 November 2010 - 20:29

Arja:

Dag lieverd, waar je morgen ook ben, niet al te verdrietig zijn. Maak er een mooie dag van ook voor haar. xxx Arja

• 08 November 2010 - 14:02

Pea:

Hoi Rox

nog niet uitgekeken in Zuid Amerika? Het wordt een heel boekwerk zo, misschien kun je het wel uitgeven? Nog geen heimwee naar het mooiste dorp van de wereld? hier alles wel.

xx
    P

• 10 November 2010 - 21:04

Roxan:

@P: natuurlijk mis ik het mooiste dorp van NL, of meer de mensen erin en het mooie plaatsje Amersfoort ernaast, want ja daar woont natuurlijk de leukste persoon van NL, volgens mij ken je haar wel, ze staat wel bekent als M. haha. Hoe is het daar bij jullie?