While we are on the topic of food and animals - Reisverslag uit Oaxaca de Juárez, Mexico van Dwintooitje Sas - WaarBenJij.nu While we are on the topic of food and animals - Reisverslag uit Oaxaca de Juárez, Mexico van Dwintooitje Sas - WaarBenJij.nu

While we are on the topic of food and animals

Door: Roxan

Blijf op de hoogte en volg Dwintooitje

18 November 2018 | Mexico, Oaxaca de Juárez

Zoals beloofd gaat dit verhaal over eten en ook nog eens over dieren (die ik misschien wel gegeten heb).

Ik had een heel lijstje gemaakt in Nederland wat ik wilde eten in Mexica. Van taco's tot fajita's, quesidillas en enchilladas ow en niet te vergeten burrito's. Ik heb het allemaal gegeten en geen idee wat het verschil is tussen al die gerechten. Ze zijn namelijk allemaal gemaakt van tortilla's en niet bijvoorbeeld van die harde schelpen, zoals wij taco's in Nederland kennen. Wel weet ik dat er een verschil is tussen mais en bloemtortilla's en dat ik mais tortillas vind stinken en ook niet lekker vind dan de tortilla's gemaakt van bloem. Ondertusen heb ik ook mole gegeten, een mix tussen zoet en pikant en pozole gegeten. En ik heb poshe en tequilla gedronken. Ja ja mijn culinaire taste buds zijn weer geprikkeld. Daarbij heb ik in San Cristobal ook nog een aantal wijntjes gedronken.

On the topic van dieren: In San Cristobal heb ik op een paard gezeten op weg naar San Juan Chamula, waar ze er rare kerkrituelen op nahouden. Waaronder het drinken van alcoholische dranken (poshe) in de kerk en het slachten van hanen. In tegenstelling tot de rest (Laura en Sanne) ben ik met het openbaar vervoer terug gegaan naar San Cristobal, want mij kreeg je het paard niet meer op.
De dag daarna heb ik krokidillen en apen gezien op een boot door de cañon del Sumidero.

En toen was het tijd om naar Puerto Escondido te gaan, waar ik hoopte walvissen te kunnen zien, maar helaas. Wat de meeste van jullie wel zullen hebben opgemekrt is dat ik wederom babyschildpadden naar de zee heb gebracht. Ze waren wederom te schattig en ik was helemaal hyped. Vraag maar aan Laura en Sanne (een topper van een meid, waar we een week lang samen mee zijn gaan reizen). Al ben ik wel bang dat Mijntje 1 het niet heeft overleefd. Ze was een beetje gedesorienteerd en wist niet waar de zee was en de golven waren soms te hard voor haar. Gelukkig heeft Mijntje 2 het wel gered. Ja ik weet het, het is wel een heel originele naam. Voor de rest in Puerto Escondido vooral strand gehangen, waar ik niet zo goed in ben en wat na 2 dagen wel genoeg was.

En inmiddels ben ik mijn culinaire taste buds weer aan het prikkelen in Oaxaca (pronounced Whahaka). Te beginnen met sprinkhanen. Deze werden ons aangeboden tijdens een free walking tour, evenals de lokale (soms smerige) drankjes en chocola.
Gisteren met Laura een tour in de omgeving van Oaxaca gedaan. Eerst naar de breedste boom van de wereld, toen naar een weverij, om vervolgens voor de lunch naar een Mezcal distillery te gaan. Hier mochten we vele soorten Mezcal proeven. Het is bijna hetzelfde als Tequilla, maar doordat het proces net wat anders is, drinkt de Mezcal een stuk smoother. Na de lunch (waar ik waarschijnlijk wat verkeerds heb gegeten.....) door naar een maya ruine, waar we de tombe in mochten om te eindigen bij versteende watervallen met 'hot'springs en een prachtig uitzicht op de nabij gelegen bergen met overvliegende condors. Ik zeg 'hot'springs, aangezien het water koud was. Je moet er maar wat voor over hebben.

Vandaag was ons laatste dagje Oaxaca en zijn we ook voor het laatst naar Maya tempels geweest, welke hoog op een berg stonden, waardoor er wederom prachtige uitzichten waren. Morgen door naar La Paz, Baja California voor ons laatste week avontuur.

Liefs Roxan

P.S. De chips in Mexico heeft allemaal vreemde, vooral pittige smaken. Ik heb hier nog niet eens normale dorito's gevonden.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dwintooitje

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 52482

Voorgaande reizen:

14 Februari 2019 - 10 September 2019

Asiatastic

27 Oktober 2018 - 26 November 2018

Aiaiai Ariba Mexico!

17 September 2017 - 14 Oktober 2017

Hola Colombia

02 Oktober 2016 - 22 December 2016

Asia, I'm bahack!

13 Februari 2016 - 13 Maart 2016

Cultuur snuiven in Guatemala

27 Februari 2015 - 27 Maart 2015

back to the Americas

09 December 2013 - 23 Januari 2014

India second time around!

01 September 2010 - 31 Augustus 2011

Wereld, here I come

Landen bezocht: