De ramptoerist uithangen in de stromende regen - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Dwintooitje Sas - WaarBenJij.nu De ramptoerist uithangen in de stromende regen - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Dwintooitje Sas - WaarBenJij.nu

De ramptoerist uithangen in de stromende regen

Door: Roxan

Blijf op de hoogte en volg Dwintooitje

27 Juli 2019 | Maleisië, Sandakan

Laten we beginnen met dat Borneo mooi is, nou ja delen dan. Want ik wil ook meteen zeggen dat ik heel verdrietig wordt van alle palmboomplantages, zeker wanneer je braakliggende stukken land ziet en weet dat het vroeger regenwoud was.

De hele reden dat ik in Borneo ben is vanwege het dierenrijk en het regenwoud. In het bijzonder natuurlijk de oerang oetans. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen om ze wel te kunnen zien ben ik in eerste instantie naar Sepilok afgereisd. Hier bevindt zich een rehabilitation centre, waar vele oerang oetans worden opgevangen met het doel om ze weer in de echte natuur uit te zetten. Wat ook betekent dat je maar 2x2 uur naar het centrum mag om de dieren niet te storen, je alleen de outdoor nursery mag bezoeken en het feeding platform, waar er misschien apen zijn. Want de oerang oetans komen alleen naar het feeding platform als ze echt eten nodig hebben. Gelukkig voor mij waren er een paar hongerig. De outdoor nursery was wel grappig, maar daar kreeg ik weer een hekel aan mensen of de mensheid, want blijkbaar snapte niemand daar wat het woord stil betekent…. grrrr….
In Sepilok is verder niet heel veel te doen (had niemand mij verteld), er was nog een zonneberen opvang (veel minder schattig, het zijn zonneberen) en een rainforest discovery centre, wat ik wel heel mooi vond. Een stukje onbevangen natuur, waar je lekker doorheen kon lopen.

Na Sepilok was het tijd voor mijn echte rivierjungle avontuur, namelijk Kinanbatangan. 3 dagen, 2 nachten in de jungle slapen, was natuurlijk wel weer een hoogte puntje. Nou ja jungle, allereerst waren de lodges nogal luxe en ten tweede kwam ik erachter dat je langs de rivier veel dieren kon spotten omdat er letterlijk nog maar een strookje jungle is waar de dieren kunnen verblijven, alles daarachter is palmboomplantages. Ik en andere Nederlanders, hebben onszelf dan ook maar tot ramptoeristen omgedoopt. Zeker toen we een oerang oetan in een boom hebben mogen zien en ik was ook heel blij met alle neusapen, want die heb ik nog nooit eerder gezien. Wat het nou wel weer echt het regenwoud maakte was de torrential rain, waar ik tot twee keer toe in terecht ben gekomen. Helemaal doorweekt binnen een minuut.

En vandaag ben ik aangekomen in Sandakan, waar ik helemaal niets gepland heb, want morgen ga ik terug naar Kota Kinabalu, daar waar de reis begon in Borneo.

Tot schrijvens lieve mensen!

Roxan

• 27 Juli 2019 - 06:47

Theo Van Sas:

ik heb weer uitgekeken naar je reisverslag lieve dochter en ik ben weer niet teleurgesteld. Het is allemaal weer indrukwekkend

xx je vader

• 27 Juli 2019 - 07:15

Jerry En Kim:

So close, yet so far away! Mooie ervaringen weer rox! Jammer dat de mens teveel heeft huisgehouden daar. Geniet af en toe van een beetje luxe, spoil yourself!

• 16 Augustus 2019 - 04:24

Heleen:

Ik heb eindelijk wat tijd om weer bij te lezen :) dus ik lees deze en je andere twee verhalen meteen maar eens. Ik kan niet wachten tot ik je foto's ga zien!! Je bent weer gave dingen aan het doen.