een en al tegenstrijdigheid - Reisverslag uit New Delhi, India van Dwintooitje Sas - WaarBenJij.nu een en al tegenstrijdigheid - Reisverslag uit New Delhi, India van Dwintooitje Sas - WaarBenJij.nu

een en al tegenstrijdigheid

Blijf op de hoogte en volg Dwintooitje

24 December 2013 | India, New Delhi

Dus mijn oog is na een tripje naar de dokter weer normal size en de troep van Amritsar is bijna uit mijn longen. Het gaat dus goed met mij.

Inmiddels terug in Delhi na mijn tripje naar het Noorden.
In McLeod Ganj was het anders dan verwacht. Heb het complex bezocht waar de Dalai Lama zich huist, maar zonder de Dalai Lama is er niet zo heel veel aan. Het museum was zeker wel de moeite waard, om me maar weer eens te verdiepen in de historie van de Chineze bezetting in Tibet. Het stadje heeft wel iets zens met alle boedhisten en hun rustgevende muziek en ik heb dan ook genoten van de cafe latte of kruidenthees op het terras. Maar toch heeft het iets dubbels, want het is ook erg toeristisch en druk en op elkaar gebouwd.

Eigenlijk heeft india constant iets dubbels. Ga je naar een heilig meertje vlakbij McLeod,, is het ernstig vrvuild. Ga je naar de volgende plek Amritsar waar ze de Golden Tempel hebben, een prachtig Sikh gebouw, is Amritsar zelf een hell hole. Of wordt je lastig gevallen door een Riksja driver, komt iemand je daarna helpen bemiddelen. En ga zo maar door.

Op weg naar de hell hole genaamd Amritsar kwam ik gelukkig voor het eerst toeristen in het openbaar vervoer tegen. Een leuk stel Fransen. Dat maakte de reis in de lokale bus al wat comfortabeler. Al was het sowieso een ervaring, aangezien een meisje/vrouw constant met me wou praten, ondanks dat ze geen Engels kon en ik geen Hindi. Eenmaal in Amritsar gekomen, gedag gezegd tegen het Franse stel, want zij verbleven ergens anders. Ik dus de stad zelf verkennen en ik was niet onder de indruk. Het was grijs, mistig, stoffig, druk, vies en niemand kon Engels. Op een gegeven moment was ik wat verdwaald en op het moment dat ik dacht: fuck it ik sluit me wel op in mijn hotel, werd ik op mijn schouder getikt en was daar het Franse stel. Wij vervolgens naar de grenssluiting gegaan. Elke dag wordt de grens tussen Pakistan en India met veel bombarie en chauvinistische uitingen gesloten en iedereen mag komen kijken en dat doen ze ook, onder luidt gejuich. Het was wel grappig om te zien. Die dag ons in de avond opgesloten in de bios om Dhoom 3 te zien. Een erg leuke actiefilm MET veel gejuich, gejoel en gefluit van de Indiase toeschouwers, elke keer als er een actiescene, kusscene of twist in het plot was. Ik kan je zeggen, het werkt aanstekelijk. Voordat ik het wist zat ik mee te klappen.

De 2de dag in Amritsar naar de Golden Tempel geweest en daar geluncht in de gaarkeuken. Per dag serveren ze daar 60.000 tot 80.000 maaltijden! Daarna hebben we ons opgesloten in een koffiezaak, omdat we alle 3 depressief werden van de stad. Als laatste nog wel door de stad gelopen om achtervolgd te worden door een gestoorde man (mijn professionele opinie). We hebben letterlijk een tuktuk gepakt om van hem af te komen. Dan ben je toch wel weer blij met medereizigers.

Inmiddels dus terug in delhi, waar ik na Amritsar heel blij mee ben. Afscheid genomen van de Fransen, naar het rode fort geweest en me verder aan het klaar maken voor 3 weken Rajasthan. Lekker het warme weer opzoeken.

Happy Holidays allemaal!

  • 24 December 2013 - 11:40

    Arlene Koelewijn:

    Hey Rox,

    Wat een avonturen! Geniet van de feestdagen :)

    x

  • 24 December 2013 - 12:28

    Nele:

    wew!!!! ik wou dat ik erbij kon zijn .. al was het om de reissfeer op te snuiven :-)

  • 24 December 2013 - 21:50

    Heleen:

    Nice!! Jij ook fijne feestdagen daar :)

  • 29 December 2013 - 14:07

    Eva:

    Hey Rox! Wat vet dat je weer aan het reizen bent!
    Zeker Jaisalmer niet overslaan als je naar Rajasthan gaat!
    Zal af en toe best heftig zijn, zeker zo in je eentje! Knap dat je het doet!
    Heel veel plezier en geniet er van!
    X Eva

  • 30 December 2013 - 17:16

    Edwin:

    Hoi Roxan!

    Leuk om al die avonturen te lezen!
    Die interactieve bioscoop ervaring...haha...geinig!
    Lijkt me een boeiende en interessante reis die je maakt en ik hoop dat je nog wat medereizigers treft.
    Goeie jaarwisseling alvast en geniet van je reis!!!

    Groetjes Edwin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dwintooitje

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 52484

Voorgaande reizen:

14 Februari 2019 - 10 September 2019

Asiatastic

27 Oktober 2018 - 26 November 2018

Aiaiai Ariba Mexico!

17 September 2017 - 14 Oktober 2017

Hola Colombia

02 Oktober 2016 - 22 December 2016

Asia, I'm bahack!

13 Februari 2016 - 13 Maart 2016

Cultuur snuiven in Guatemala

27 Februari 2015 - 27 Maart 2015

back to the Americas

09 December 2013 - 23 Januari 2014

India second time around!

01 September 2010 - 31 Augustus 2011

Wereld, here I come

Landen bezocht: