toeristische attractie! - Reisverslag uit Dharamsala, India van Dwintooitje Sas - WaarBenJij.nu toeristische attractie! - Reisverslag uit Dharamsala, India van Dwintooitje Sas - WaarBenJij.nu

toeristische attractie!

Blijf op de hoogte en volg Dwintooitje

17 December 2013 | India, Dharamsala

Wat een week, wat een week. Genoeg gebeurd, tegenslagen, maar ook hele mooie dingen. Let me begin.

Delhi
Hier voor 2 dagen verbleven, voornamelijk om zaken te regelen. Zoals treintickets.... wat een gedoe. Vele hadden me gewaarschuwd voor de oplichters die beweren dat je ticket niet geldig is, of je naar een ander reisburo leiden. Ik was inmiddels in bezit van een ticket, maar ik dacht de dag voor vertrek: laat ik eens het station verkennen. Maar helaas, nog voordat ik het station binnen was, werd er al beweerd dat ik echt! ja echt! naar een reisburo aan de andere kant van de stad moest, de tuktuk stond al voor me klaar. Daar trapte ik natuurlijk niet in, maar om te zeggen dat ik verder was gekomen..... De dag er na voor het echt erheen en ondanks dat ik op de wachtlijst stond, toch nog zonder problemen de trein gevonden. Wel met hulp van zowaar een vriendelijke man die me kon vertellen wat mijn coach en seat nummer was.
Verder in Delhi een aardige eigenaar van een toeristenburo ontmoet, die uit Kasjmier komt en me maar al te graag een tour door Rajasthan wilde verkopen, voor (voor mij) veel ste veel geld. Hij kwam met 10tallen beoeken met reviews van voornamelijk Nederlanders over hoe goed zijn toers zijn. Helaas voor hem ging het voor mij toch echt niet worden, maar een weekje Kasjmier kan er wel vanaf, dus dat ga ik de laatste week doen.

Shimla
De trein die ik tot mijn verbazing met gemak kon boarden, leidde me naar Kalka, vanwaar ik met een toy train naar Shimla ging. Het was een lange dag met veel mooie uitzichten, maar in totaal 9 uur in de trein is lang....
In Shimla mijn favoriete hobby wandelen! maar weer eens opgepakd. OMG waar was ik weer aan begonnen. Tis natuurlijk heel gezond en al, daarbij mag je in Shimla (openbare plaatsen + buiten) niet roken, maar op de grote hoogte was het toch weer erg zwaar. Mijn lichaam doet nog steeds pijn. Plus elke keer dat ik aan de wandel ging, had ik een doel, maar die heb ik geen enkele keer behaald. De ene keer wat het een tempel op die heuvel, waarvan ik dacht dat ik daar de eerste dag best wel naar toe kon lopen (zonder te acclimatiseren aan de hoogte) en dus halverwege maar weer ben omgekeerd. De andere keer was het een schijnbaar mooi gebouw met botanical gardens, maar die heb ik nooit gevonden...
Verder voornamelijk de toeristische attractie uitgehangen. Want wat waren die zonsondergangen mooi! en dat vonden alle Indiase toeristen ook, zeker als de zowat enige blanke toerist erbij op de foto kon. De laatste dag in Shimla was dan ook niet anders, maar dit keer erg welkom. Want ik was op een tour en zat tussen allemaal indiase mensen en alles was in het Hindi. Gelukkig was er een aardige familie met een te schattige dochter die met me op de foto wilden, maar me ook wegwijs wilden maken. Dus ik met hun op de foto, zij met mij op de foto :-) Het was een leuke dag.

En nu ben ik in Dharamsala en hoe ik daar terecht ben gekomen is een geheel nieuw avontuur.
Ik had enkele zorgen over de nachtbus. Iedereen in Nederland ze druk maakte om verkrachtigen en wat niet al, hadden me toch wat aan het denken gezet, verder hoopte ik dat we niet van een klif zouden rijden of de chauffeur niet in slaap zou vallen en daarnaast was ik bang hoe de ' deluxe' bus eruit zou zien.
Ik vlekkeloos en wel aangekomen op het busstation en eens goed rondgekeken. Het zijn wel erg veel mannen, alleen maar mannen? Neej, na nog een keer goed kijken zag ik ook wat vrouwen. Jeej!
Maar de bus.... deluxe.... misschien voor Indiase standaarden. Hoe dan ook over de bumby road, geen oog dicht gedaan en in tegenstelling tot 07.30 al om 05.00 in Dharamsala (zijn zeker geen Indiase tijden). Daar wilde ik een taxi nemen, die veelste veel geld vroeg en toen kwamen er twee boedhistische jongens mij te hulp schieten. Een Tibetaan en een Indier. En wat was ik achteraf blij met hun. Want na onderhandelingen met de taxi chauffeur op weg naar hotel. Die niet te vinden was.... Ik heb wel leukere dingen meegemaakt om 05.30 's ochtends. De jongens kwamen oorspronkelijk uit McLeod Ganj (daar waar de Dalai Lama woont) en zij boden me een slaapplaats aan, zodat we in de ochtend opnieuw op onderzoek konden gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Een beetje bijgeslapen, daarna geontbijt en vervolgens mijn hotel gevonden. Die ligt in een klein plaatsje buiten McLeod Ganj.

De komende dagen gaan we dat eens verkennen, misschien wat yoga en een kookcursus doen.

Verder vandaag nog naar de dokter geweest, want ik heb een ooginfectie... jaja. Dus met wat oogdruppels hopen we daar snel vanaf te komen en verder gaat het allemaal goed!

Tot schrijvens!

xx Roxan

  • 17 December 2013 - 08:30

    Marijke Vos:

    Jaaah, wat is wandelen toch fijn he roz, vooral als je weet waar je dit voor doet! En uiteraard op hoge hoogte. Brings back memories! Geniet ervan!

  • 17 December 2013 - 11:46

    Quinty Pels:

    jeetje wat een avontuur! Doe wel een beetje voorzichtig he meid. Kun je ook al foto's uploaden?

    xx Q

  • 17 December 2013 - 12:52

    Nele & Alex:

    leuk nog eens iets van je avonturen te horen!!! veel fotootjes gemaakt? geniet er maar van!! xx

  • 17 December 2013 - 13:34

    Melanie:

    Wat een hilarisch reisverhaal Rox! Jammer dat je die botanical gardens hebt gemist en blij dat je niet van een klif bent gereden of wat niet al ;-) Veel plezier nog en hoop dat je veel kunt gaan zien, al is het maar met 1 oog..;-) Xje

  • 17 December 2013 - 14:03

    Roy:

    Wat een geweldig leuke dingen maak je allemaal mee! Ben benieuwd naar al je verhalen. Veel plezier nog!

  • 22 December 2013 - 21:18

    Heleen:

    Yooo Roxje,

    Mooi verhaal. Ik wil ook naar India, maar als ik dit zo lees zou ik nooit alleen durven. Respect!! Geniet er van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dwintooitje

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 52512

Voorgaande reizen:

14 Februari 2019 - 10 September 2019

Asiatastic

27 Oktober 2018 - 26 November 2018

Aiaiai Ariba Mexico!

17 September 2017 - 14 Oktober 2017

Hola Colombia

02 Oktober 2016 - 22 December 2016

Asia, I'm bahack!

13 Februari 2016 - 13 Maart 2016

Cultuur snuiven in Guatemala

27 Februari 2015 - 27 Maart 2015

back to the Americas

09 December 2013 - 23 Januari 2014

India second time around!

01 September 2010 - 31 Augustus 2011

Wereld, here I come

Landen bezocht: